Opus Haute Définition e-magazine

Félix Mendelssohn Bartholdy

Mendelssohn Project vol : 2

Dogma Chamber Orchestra. Mikhail Gurewitsch (direction). Viviane Hagner (violon)

MDG 912 2211-6, Socadisc Distribution

Super Audio CD hybride stéréo/multicanal

Dans ce second volume du "Mendelssohn Project" du Dogma Chamber Orchestra, les symphonies de jeunesse IV en ut mineur, V en si bémol majeur, VI en mi bémol majeur, ainsi que le Concerto pour violon et orchestre en ré mineur sont présents. "Précocement doué pour la musique, jouissant d’une situation sociale enviable (il était fils d’un riche banquier israélite), grand voyageur, également fort cultivé et manifestant un talent peu ordinaire dans plusieurs domaines artistiques (la peinture entre autres), Mendelssohn a exercé une très forte influence sur la vie musicale de son temps : redécouverte de J.S. Bach (auquel il voua un véritable culte), de Haendel, interprétations modèles des symphonies de Beethoven et des opéras de Mozart" (François-René Tranchefort). Avec une ferveur toujours prégnante doublée d’une évidence narrative, le Dogma Chamber Orchestra, sous la direction de Mikhail Gurewitsch, offre, une nouvelle fois, un discours musical passionné, à la hauteur du génie d’un compositeur allemand souvent méprisé. Une belle réussite....en attendant la suite.

Jean-Jacques Millo

In this second volume of the “Mendelssohn Project” from the Dogma Chamber Orchestra, the youthful symphonies IV in C minor, V in B flat major, VI in E flat major, as well as the Concerto for Violin and Orchestra in D minor are present. “Precociously talented for music, benefiting from an enviable social situation (he was the son of a rich Jewish banker), a great traveler, highly cultivated and demonstrating an uncommon talent in several artistic domains (painting, among them), Mendelssohn exercised a very strong influence on the musical life of his time: rediscovered by J.S. Bach (to whom he avowed a veritable cult), by Handel, model interpretations of the symphonies by Beethoven and the operas by Mozart.” (François-René Tranchefort). With ever-abundant fervor doubled by narrative self-evidence, the Dogma Chamber Orchestra, under the direction of Mikhail Gurewitsch, once again offers a passionate musical discourse, on the same level as the genius of a German composer who is often disdained. This SACD is quite an accomplishment…and we await what comes next.

Translation Lawrence Schulman

Visuel