Opus Haute Définition e-magazine

Toru Takemitsu

Spectral Canticle

BBC Philharmonic. Christian Karlsen (direction)

BIS 2655, Outhere distribution

Super Audio CD hybride stéréo/multicanal

En 2021, le portrait, du compositeur japonais, signé Julien Mazaudier, pour le site consacré aux musiques de films, Underscores, débutait ainsi : "Toru Takemitsu (1930-1996) est né en Mandchourie, une région chinoise occupée à l’époque par les japonais, où son père travaillait. Il est l’un des compositeurs asiatiques les plus importants de la seconde moitié du XXème siècle. S’il est d’abord réputé pour ses pièces de concert, sa contribution pour le 7ème art est loin d’être négligeable. Sa production de musique de film, qui comprend près de cent partitions, couvre toute sa carrière, de 1955 à 1995, juste un an avant son décès. Composer pour la télévision et le cinéma lui a également permis de côtoyer les réalisateurs les plus respectés comme Hiroshi Teshigahara, Masaki Kobayashi, Akira Kurosawa, Nagisa Oshima ou Shohei Imamura. Takemitsu est surtout une personnalité unique. Il se réclame de courants aussi divers que ceux hérités de Webern, Debussy, Schaeffer ou Messiaen. Peintre des sons, il oriente ses recherches sur le timbre des instruments traditionnels (koto, biwa, shakuhachi…) mais aussi sur l’électronique pure et la musique concrète". Le SACD du label BIS propose quatre œuvres, essentiellement avec guitare : "Spectral Canticle" pour violon, guitare et orchestre, datant de 1995, "To the edge of dream" de 1983 pour guitare et orchestre, "Vers, l’arc-en-ciel, Palma" pour hautbois d’amour, guitare et orchestre de 1984, ainsi que "Twill by twilight" pour orchestre datant de 1988. Avec les musiciens Jacob Kellermann (guitare), Viviane Hagner (violon) et Juliana Koch (hautbois d’amour), cet enregistrement est tout simplement une splendeur.

Jean-Jacques Millo

In 2021, the portrait of the Japanese composer signed Julien Mazauder for the site devoted to movie music, Underscores, began as such: “Toru Takemitsu (1930-1996) was born in Mandchourie, a region of China occupied at the time by the Japanese and where his father worked. He was one of the most important Asian composers in the second half of the 20th century. Although he is first and foremost known for his concert pieces, his contribution to the 7th art is far from being negligible. His production of film music, which includes close to one hundred scores, covers his entire career, from 1955 to 1995, just one year before his death. Composing for television and the movies also allowed him to work with the most respected directors such as Hiroshi Teshigahara, Masaki Kobayashi, Akira Kurosawa, Nagisa Oshima or Shohei Imamura. Takemitsu is above all a unique personality. He belonged to such diverse movements as those inherited from Webern, Debussy, Schaeffer or Messiaen. A painter of sounds, he oriented his research towards the tone of traditional instruments (koto, biwa, shakuhachi…), but also toward pure electronic and concrete music.” The SACD from the label BIS proposes four works, most with guitar: “Spectral Canticle” for violin, guitar and orchestra dating from 1995, “To the edge of dream” from 1983 for guitar and orchestra, “Vers, l’arc-en-ciel, Palma” for oboe d’amore, guitar and orchestra from 1984, as well as “Twill by twilight” for orchestra dating from 1988. With the musicians Jacob Kellermann (guitar), Viviane Hagner (violin) and Juliana Koch (oboe d’amore), the recording is quite simply a splendor.

Translation Lawrence Schulman

Visuel